HET BEGIN

De stichting Gireloup werd 6 oktober 1999 opgericht en is sindsdien bestuurd door:

mevr. drs. M. (Marianne) Pluim, voorzitter
drs. A. J. (Aldrik) van Drooge, penningmeester
D.A. (Dik) Bolkestein, sekretaris

De stichting stelt zich statutair ten doel:
In de huidige samenleving is er een sterke tendens waarneembaar van een veranderde bewustwording en een nieuw elan ten aanzien van leefsituatie en werk. Zowel in persoonlijke sfeer als binnen organisaties is er een toenemende behoefte om zelfstandig te functioneren en om creativiteit en ondernemerszin te ontwikkelen.

Het bestuur van de stichting Gireloup heeft op grond van jarenlange ervaring in bedrijfstrainingen, projectbegeleiding en ondersteuning bij het opzetten van eigen ondernemingen ondervonden dat er een moeilijk te overbruggen kloof is tussen initiatieven van veelal jonge mensen met veel pioniersgeest en de tijd en middelen die nodig zijn om plannen te realiseren.
Projecten waarbij de kans van slagen niet is terug te vinden in begrootte balansen vinden moeilijk een financier. Ook gemis aan persoonlijke ondersteuning door mensen met ervaring doet plannen soms voortijdig stranden. Zonder weerklank is het opzetten van een zelfstandig bedrijf vaak een eenzaam avontuur.
Ervaring en onderzoek leren dat het ontwikkelen van een nieuw product of een nieuwe dienst door een startende ondernemer vaak een jaar of drie kost. Om te zien of er ook winst gemaakt kan worden en levensvatbaarheid bestaat kost dikwijls nog enkele jaren meer.
De stichting Gireloup wil voor projecten in de sfeer van kunst en educatie helpen een brug te slaan om deze periode te overbruggen. De stichting doet dit door renteloze leningen met een looptijd van vijf jaar te verstrekken en door persoonlijke betrokkenheid en begeleiding van de bestuursleden en andere deskundigen, mensen die deze taak met overtuiging en enthousiasme op zich nemen.

Stichting Gireloup richt zich met name op projecten die:

aansluiten bij de doelstelling van Gireloup
een pioniersfunctie vervullen
in een startfase zijn
concrete, op korte termijn te realiseren doelen stellen
gedragen worden door inventieve, creatieve en ondernemende mensen

In 2000 ontving stichting Gireloup een belangrijk legaat na het overlijden van mevrouw H.J.W.Reurop. Daarmee zijn in 2000 enkele projecten gefinancierd:

1. Project Finca Confianza (Costa Rica)

-Milieubewuste houtbewerking
-Werkgelegenheid scheppen voor de bevolking aldaar

Realisatie:
Er wordt een werkplaats ingericht waar de authentieke Indianen hun houtbewerkingsvormen kunnen uitoefenen. Dit zal in een kleine productielijn van gebruiksvoorwerpen op de markt gebracht worden. Het hout zal voornamelijk van de Finca zelf komen waarbij een zorgvuldig aanplantingsbeleid gevoerd zal worden.

2. Project Dorp L’Inquietude (Suriname)

Doel:
– Wederopbouw van de Plaats L’Inquietude, waar religie, sociale structuur en arbeid nauw verweven zijn volgens de traditie van Winti (= de cultuur meegebracht door de slaven uit Afrika)
– De Plaats moet een educatieve functie krijgen voor de veelal ontwortelde surinaamse bevolking en voor cultuuronderzoekers en andere belangstellenden.

Realisatie:
Aan de Plaats is nu 7 jaar gewerkt onder geestelijke leiding van een Bonuman. De Plaats is nu toe aan het bouwen van een aantal gastenverblijven om aan de educatieve functie te kunnen voldoen.

3. Project Sterke Wanja (Oudehorne, Fr.)

Doel:
– Opvang voor jongeren 14-18 jaar HAVO/VWO denkniveau, die niet meer naar school gaan omdat ze niet kunnen omgaan met de sterke groepsnormen en de massaliteit van het regulier onderwijs.

Realisatie:
In overleg met de leerplichtambtenaar en de school worden de leerlingen in groepjes van maximaal 5 begeleid met het programma waar ze mee bezig waren. De begeleiding besteedt daarbij extra aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerling.

We zien nieuwe initiatieven graag tegemoet.

Dik Bolkestein, sekretaris

Financieel Jaarverslag stichting Gireloup 2000

Dit is het eerste jaarverslag van onze stichting en hoewel de activiteiten in het jaar 2000 nog zeer beperkt zijn geweest is het toch een bijzonder moment.

De stichting Gireloup werd opgericht op 6 oktober 1999 ten kantore van Notariaat Zuidlaren geheel in de lijn van de wensen van mevrouw Reurop en haar erfgename, onze voorzitster Marianne Pluim. Na vele gesprekken over de mogelijkheden het vermogen van mevrouw Reurop zo goed mogelijk veilig te stellen én voor algemeen maatschappelijke doelen ter beschikking te houden is besloten de stichting Gireloup op te richten.

Steeds is het algemeen maatschappelijk doel voorop gezet, hetgeen valt terug te lezen in de doelstelling van de stichting, en is als zodanig door de fiscale autoriteiten erkend.

Op 28 januari 2000 overleed mevrouw Reurop en op dat moment kwam de stichting zoals afgesproken tot leven. Hoewel de erfenis pas eind 2000 daadwerkelijk afgerond kon worden en de stichting dus pas toen van start kon gaan zijn in 2000 reeds enige kleine projecten ondersteund.

In feite is eind 2000 definitief inzicht ontstaan in het startkapitaal van de stichting en het bestuur heeft vastgelegd dat dit startkapitaal ( 1.000.000 euro) als basis in stand moet blijven. Dit betekent dat de jaarlijkse revenuen besteed kunnen worden aan projecten die binnen de doelstelling van Gireloup vallen.

Aangezien het kapitaal volledig in aandelen belegd is (zoals gezegd was mevrouw Reurop een uitstekende ‘beursspeculant’) moest bij de bepaling van het startkapitaal rekening worden gehouden met de beursontwikkelingen begin 2001. Met de Rabobank is thans een beleggingsbeleid geformuleerd waarbij naast waarborgen van het aanvangskapitaal ook een opbrengststroom ontstaat t.b.v. te steunen projecten.

Wij hopen nog vele projecten op deze wijze een helpende hand te bieden.

Aldrik van Drooge, penningmeester