MEER VRAGEN DAN ANTWOORDEN

COSTA RICA.
Más preguntas que repuestas (meer vragen dan antwoorden)

Vorig jaar hebben we verslag gedaan van onze finca in Costa Rica: Hoe werkt het in een land in ontwikkeling?
We zijn geëindigd met de situatie met Nicolas, de werker op de finca. Laat ik hier alvast zeggen:
Het is goed afgelopen. Ik heb dit verhaal opgeschreven en het is hier te vinden: Nicolas.
Ik heb het opgeschreven, voornamelijk als een hommage aan Nicolas, die niet bezweken is voor de verleiding die ´verzekerd zijn´ je biedt en ook omdat het heel illustratief is voor het dilemma waar wij Nederlanders niet goed uit komen. Collectief verzekerd zijn is een moeizaam verworven goed, maar hoe ga je daar mee om?

Een land in ontwikkeling. Wat kan je doen? Deze vraag zal vandaag terug komen in de presentatie van Jeroen Roggeveen en Robbert Mica. Jeroen en Robbert hebben vier maanden op de finca doorgebracht om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor economische ontwikkeling in het kanton La Cruz, Guanacaste Costa Rica. Dit in het kader van hun afstudeerscriptie aan de economische faculteit van de UVA. Het verslag is verkrijgbaar bij Jeroen en Robbert.
Het laatste hoofdstuk, Conclusies en aanbevelingen is te vinden op deze website onder Costa Rica Onderzoek.

KALININGRAD
Dik heeft vorig jaar een betrokken verslag gedaan van zijn reizen door de Baltische landen.
Daarop is spontaan een reisgezelschap gevormd en met z´n zevenen zijn we begin augustus door de Baltische landen getrokken. We hebben voorafgaand aan de reis nogal wat te lezen gekregen van Dik. En, met de achterliggende gedachte: Wat kunnen wij als kleine stichting hier doen?, werd toen al duidelijk dat we hier met landen te maken hebben die wel haast het tegendeel van Costa Rica te noemen zijn. In Costa Rica moet cultuur en educatie nog komen. De Baltische landen hebben een schat aan cultuur van eeuwen, maar die is bedolven onder het sovjet regiem en slechte economische toestanden.
In Kaliningrad bezochten wij de kathedraal. Daar werden we uitgenodigd in een kleine zijkapel; het koor ging voor ons zingen. Zes Russen kwamen binnen en zongen de sterretjes van de hemel. Wij waren zo onder de indruk dat we dit koor LADO uitgenodigd hebben om in Nederland op te treden. Dat was in december. Zes Russen in Nederland, dat was voor ons een waar avontuur. Ik heb hiervan verslag gedaan Dit verslag is te vinden in: EEN BALTISCH AVONTUUR.
Dik is de held van dit verhaal en hij zal nu zelf vertellen hoe het verder ging en nog steeds gaat.

JOS WONG
Met het werk van de beeldendkunstenaar Jos Wong onder de aandacht brengen, gaan wij gestaag door. Iets daarvan zal Aldrik vandaag voor jullie onthullen.

Website
We hebben inmiddels een website. Dus als iemand je vraagt: ” Le Gireloup, wat is dat eigenlijk voor een stichting?” Dan kan je zeggen :
” Dat is te veel om zo even te vertellen. Kijk maar even op de website”
www.gireloup.com

Oudehorne mei 2003